תחקיר הפלת המטוס: טעות מקצועית של הטייסים

קובי פינקלר No Comments on תחקיר הפלת המטוס: טעות מקצועית של הטייסים

בדו"ח שהוגש לרמטכ"ל ולמפקד חיל האוויר נכתב: "כי המתח בין השלמת המשימה לבין התגוננות מטילי האוייב" גרמו לטעות מקצועית בהעדפת זה על פני האחר. מפקד חיל האוויר: סיפר כי כבר הספיק לטוס עם רב סרן א' וכי הטייס השני משתקם ומצפה לחזרתו המלאה לפעילות. גם החכמים טועים

אילוסטרציה צילום: משרד הביטחון
21:04
29.04.24
קובי פינקלר No Comments on עידו אביב וקאלקידן מהרי הי"ד נפלו בעזה; "השארת לבבות מרוסקים"

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

התחקיר שחקר את אירועי הפלת המטוס F-16 (סופה) וכלל השתלשלות האירועים, מגלה כי הפלת מטוס הקרב לאחר 36 שנה, לא קרה בגלל כשל מודיעיני או כשל במערכות ההתראה במטוס, אלה בטעות אנוש של הטייסים.

עיקרי התחקיר הוצגו לרמטכ"ל גדי אייזנקוט, בבסיס חיל האוויר "רמון". התחקיר עבר על כלל אירועי השבת ב-10 בפברואר, ובהם הפלת המטוס האירני, תקיפת קרון השליטה, תקיפת סוללות הנ"מ והמטרות האירניות, והפלת מטוס הקרב בשטח ישראל.

לפי ממצאי התחקיר: המודיעין שקדם למשימה על מטרותיו היה מספק, והתכנון היה נכון, דבר שהוביל להשלמת המשימה והשמדת כל המטרות שנקבעו מראש. על הפלת המטוס כתבו החוקרים: כי מערכות ההתראה עבדו כנדרש ולא היה כשל טכני המערכות המטוס. אז מה כן גרם להפלת המטוס: העדפה לא נכונה בין המתח של השלמת המשימה לבין התגוננות מטילי הנ"מ ששוגרו אל עבר המטוסים טעה הצוות שלא התגונן כנדרש, בדו"ח נכתב שכל שאר המטוסים שהיו במשימה עמדו מול אותו איום והתגוננו כנדרש. החלטת הטייסים לנטוש את המטוס הייתה נכונה נכתב בדו"ח.

הרמטכ"ל גדי אייזנקוט שוחח בבסיס חיל האוויר עם טייסי מסוקי הקרב ואמר להם: לא פעם הדרך להישגים מבצעיים משמעותיים דורשת מאיתנו ליטול סיכונים. הציפייה שלי מכל לוחם היא שבזמן המשימה יראה את גורל המשימה על כתפיו. הדרך הנכונה היא לצד ההערכה גם לשאול שאלות. התחקיר שהוצג לי היום הינו מקצועי ונוקב ואני משוכנע שיופקו הלקחים המבצעיים.

האלוף עמירם נורקין מפקד חיל האוויר, התייחס בדבריו גם להפלת הכטב"מ האירני ושיבח את מערך ההגנה האווירית שזיהה את הכטב"מ ויירט אותו, ותקיפות קרון השליטה ומערכיי הנ"מ ומטרות איראניות, כל אלו הביאו לפגיעה קשה בהתבססות האיראנית בסוריה. עוד בדבריו סיפר שכבר הספיק לטוס עם הטייס רב סרן א' שחזר לפעילות וכי הוא מצפה שגם הטייס השני רב סרן ע' שמשתקם בימים אלו מהפציעה, שיחזור אף הוא לפעילות מלאה.



0 תגובות